Sunday, December 7, 2008

tragedi Disember

assalamualaikum..

[hari sabtu]
hari ni macam biase aku bgn agk awl jugak la daripada biase..pukol 1.30 ptg..hehehe..setelah smlm bersengkang mate tgk muvie korea..bangun jer tido terus tgk berite 1.30 kat tv3 tuh..

aku terkejut jugak mase berite tentang tanah runtuh kat bukit antarabangsa, hulu kelang..hmmm..da banyak kali tanah runtuh berlaku kat hulu kelang nih..especially kat bukit antarabangsa..yang sedihnya, 13 banglo mewah habis ranap tanah tu kerjakan..kesiannya..dlm berite tu aku nampak banglo2 besar dan lawa,kereta2 yang mewah..berape ribu da rugi tuh..nasib baik tak ramai yang terkorban..berite tu ckp 4 orng jerk yang meninggal..mangse2 yg terselamat ditempatkan kat sk hulu kelang [skola aku dulu tue]..ade jugak insan2 yg degil tak mau pindah..masalah tol!!

waktu malam plak,aku tgk berite tue sekali lagi..buletin utame..huh!!dasyat tol tgk tanah runtuh tuh..macam besar 3 padang bola sepak..memang dasyat..pas tu, berite tue ade tunjukkan rakaman runtuhan susulan selepas tanah runtuh tu..memang menakutkan..habis pokok2 semuanya tumbang..da la dekat dgn kawasan perumahan..yg peliknya,kenapa orang yang merakam tue boleh plak menjerit-jerit macam meraikan tanah tue runtuh..macam suke dan jakun sangat bile dea tengok tanah tu runtuh..kenapa la dea tak sebut nama Allah ker,mengucap ker..yang jerit nya perempuan plak tu..teruk betol..

bila ade nya berite macam nie..aku teringat tentang kejadian tanah runtuh kat highland towers 15 tahun lalu yang mengorbankan 48 orang..

tahun 1993 umur aku baru 4 tahun..aku ingat lagi mak aku bagi tau yg cikgu skola tadika aku jadi mangse runtuhan tue..name dea cikgu husna ajar BI..bapak aku pon bawak aku pegi dekat kawasan tue tp x dpt tgk dkt2 bcoz polis tak bagi masuk..tyme tue abah bawak naik motor dan abah benti kat tepi jalan bersame orang ramai yang ade kat situ..[mase nie aku lom pindah puchong lagi..aku tnggl kat kg.pasir hulu kelang]..mak tak bagi tau pon keadaan cikgu tu cam ne..so,smpi skrng aku igt kan cikgu tu hidup lagi dan hanye cedere jerk..so,mlm nie mak ade tanye kat aku pasal cikgu husna..

aku cakapla macam nie..'cikgu tu cedere jer kan??dea hidup lagi..'

mak aku pon menyangkal kate2 aku..'cikgu akk da meninggal da..dea mayat last..tyme tu mayat dea da kering'

'ye ker mak??akk igtkan dea cedera jer..' terkejut aku..innalillah.

selame 15 thn aku igtkan cikgu tu hidup..tak sangke dea meninggal..

p/s maafkan sy cikgu..sy tak tau cikgu da meninggal..sy tak sangke cikgu termasuk dlm 48 orng yg terkorban tu..mungkin mase tu sy kecik lagi so sy x phm ape2 pasal hidup mati ni..maafkan sy cikgu..sy doakan cikgu dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang yang beriman..ammmiiiinnnn..

kejadian ni membuatkan aku terfikir..kenape berlaku dlm bulan disember??byk bencana alam berlaku dalam bulan disember..mungkin cuace buruk dlm bln disember nie..contohnya macam tanah runtuh,tsunami kat acheh dan banjir besar kat kelantan dan terengganu tu..nak buat cam ner??tu semua kekuasaan dan kebesaran Allah..

semua kejadian tu untuk meningkatkan kite tentang hari kiamat..itu juge merupekan tande2 kiamat bakal berlaku..kejadian ni jugak nak mengingatkan manusia yang semakin alpa dengan kemewahan dunia..manusia semakin rakus untuk memusnahkan alam sekitar tanpe memikirkan kesan buruk yg bakal berlaku..ade juge manusia yg masih terus menerus menggodol bukit-bukau dan memusnahkan tanaman..haish..teruk tol!!tak heran la bile tanah tue memakan tuannya sendiri..insaf la manusia..

wassalam..

[hari ahad..ari nie la]
p/s sambung kopek ayam..hehehe..nak buat soto..

nf,
1729..

No comments: