Saturday, November 15, 2008

KEHANGATAN PULANG KE RUMAH!!

assalamualaikum..

hari ni aku da selamat sampai ke rumah..aku naik bas pukul 9 pagi..smpi kat kl tepat pukul 1 ptg..cakap psl bas..aku nak kongsi cerita yg aku alami hari ni..

pg td aku hampir kene tnggl bas kerana aku bertolak dr rumah mak cik aku lambat..aku terpaksa tidur di rumah mak cik aku sehari sblm aku blk kl..nasib baik bas tu tak bertolak lg..alhamdulillah..tak sempat aku nak sarapan atau menjamah apa2 makanan pon..coklat yg mak cik aku bekalkan pon aku malas nak jamah..perot aku nak diisi dengan nasi jer..

aku hanya tidur spjng perjlnn ke kl tu..tak boleh nak buka mate lak..masa da sampai kat plaza tol sungai besi, macam biasa aku kene inform kat driver bus tu yg ak nak turun kat petronas sungai besi...aku tanya pakcik tu cam ni 'encik,nnt tolong benti kat petronas sungai besi yer?'..acik tu jwb smbl jeling kat aku 'kan sy da cakap yg sy mmg akan stop kat sungai besi td..awk x dengar ke td??'..dea balas cam tu??aku tanya dgn penuh berhemah..macam tu lak orng bls kat aku yer..

aku bersabar lg..slps tu,aku da turun..beg aku lak dlm 'bonet' bas tu lak..takkan aku nak buka sendiri lak??da la pintu tu berat..aku mintak tolong acik tu bukakan pintu 'bonet' tu..'encik,tolong bukakan pintu bawah tu'..dea dgn berat hati kene turun gak bukakan utk aku..nampak sgt dea buat muke ngn ak..

'lain kali da tau nak turun kat sungai besi,ambik beg siap2 dulu'..eh2 pakcik ni!!!melampau lak..aku mintak tolong baik2,dea bls cam ni lak..da la tak senyum langsung!!aku pon balas kat
dea "timer kasih byk2 pakcik!!!!!!' sambil tu aku sempat wat muke kat dea..tak kan la aku nak bawak beg roda aku naik atas skali??mana la muat..kalo bas tue besor tak per la gak..

pendapat aku..aku rase tak perlu aku nak hormat kat orang yg tak reti nak hormat kat aku..aku cakap elok2,suare lemah lembut..cam tu lak dea bls..kalo ikutkan hati ni,nak aje aku melawan pakcik tu..tp memandangkan aku ni ade iman lg dan aku tak mau memalukan diri aku dan diri pakcik tu..kepada semua driver bus kat malaysia nie..tolong pergi belajar macam mana nak hormat orang dan belajar bersopan santun kat orng especially cara melayan penumpang2 bas anda..kalau anda hormat penumpang anda,kami akan menghargai jasa anda dan menghormati anda juga..

wassalam..

No comments: